1. Picie kawy grozi zawałem

MIT! Picie kawy nie zwiększa ryzyka powstania zawału ani też innych chorób serca. Zaobserwowano wręcz (niestety tylko u kobiet), że spożywanie kawy w przyzwoitej ilości, około dwóch filiżanek dziennie obniża niebezpieczeństwo ich wystąpienia.

2. Kawa pozytywnie wpływa na naszą koncentrację

FAKT! Kofeina zawarta w ziarnach kawy działa pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy. Dzięki niej odczuwamy mniejsze zmęczenie i senność. Zwiększa się za to wydolność fizyczna organizmu, koncentracja, a nawet poprawia się ogólny nastrój.

3. Kawa rozpuszczalna jest zdrowsza od zwykłej

MIT! Z dużym “!”. Kawa rozpuszczalna jest produktem mocno przetworzonym, w przeciwieństwie do kawy ziarnistej, gdzie gołym okiem widzimy co się tam znajduje. Kawa rozpuszczalna poza tym, że zawiera różnego rodzaju barwniki i dodatki (niestety z opakowania nie dowiemy się jakie) to posiada również pewną ilość niklu. Co prawda pierwiastek ten odgrywa ważną rolę w organizmie, jednak w zbyt dużych dawkach jest szkodliwy. Dlatego też ze spożywaniem kawy rozpuszczalnej należy się ograniczać.

4. Kofeina znajduje się tylko w kawie

MIT! Dla osób nie lubujących się w tym czarnym napoju alternatywą może być herbata, czekolada, napoje energetyzujące (jednak ze względu na dużą zawartość cukru i różnych sztucznych składników odradzam). Kofeina jest także składnikiem większości leków przeciwbólowych.

5. Kawa spożywana w dużych ilościach powoduje raka

MIT! Przeprowadzonych zostało wiele badań na ten temat, które wykluczyły taką tezę.  Kawa nie zwiększa ryzyka zachorowania na raka. Jest nawet odwrotnie, tzn. kawa w pewien sposób może uchronić przed jego powstaniem, ponieważ zawiera w sobie przeciwutleniacze, które blokują powstawanie komórek rakowych.

6. Kawa szybko traci swój aromat

FAKT! Doskonale wiemy, że zapachem kubka świeżo zaparzonej kawy możemy cieszyć się maksymalnie kilka do kilkunastu minut i to nie dlatego, że wcześniej go opróżnimy, a z powodu utraty aromatu. Zmielone ziarna dostarczają go jedynie przez około godzinę, a więc również bardzo krótko. Najdłużej aromat utrzymują całe ziarna kawowca, bo jest to około 2 tygodnie po ich wypaleniu, co jednak też nie jest satysfakcjonującym czasem.

7. Kawa utrudnia zasypianie

FAKT! Kofeina dość szybko przenika do krwiobiegu. Zajmuje jej to mniej więcej godzinę, wtedy to jej stężenie jest największe. Pobudzenie organizmu po wypiciu filiżanki kawy może trwać przez kilka godzin, średnio są to 4 godziny. Dlatego też lepiej zrezygnować z wieczornej małej czarnej….no chyba, że na drugi dzień czeka nas egzamin :)

8. Kawy nie wolno pić w ciąży

MIT/FAKT Są różne opinie i badania na ten temat. Dawniej, wypicie kawy w ciąży było nie do pomyślenia, bo uważano, że jest to szkodliwe i zwiększa ryzyko wystąpienia różnych komplikacji. Aktualne badania wskazują, że umiarkowane spożywanie kawy, czyli 1-2 filiżanki dziennie nie ma negatywnego wpływu na przebieg ciąży. Należy jednak pamiętać, że kofeina nie znajduje się tylko w kawie, a także w herbacie, kakao, i czekoladzie, dlatego warto ograniczyć się z nią do minimum.

9. Kawa jest ciężkostrawna

MIT! Kawa poprawia metabolizm i pobudza do pracy cały układ trawienny. Jeśli pijemy czarną i gorzką kawę to jest to jedynie ok. 5 kcal.  Sytuacja ma się inaczej jeśli dodajemy do niej cukier, mleko lub inne słodkie dodatki, wtedy nie jest to już niestety taki lekki produkt.

10. Kawy nie można łączyć z lekami

FAKT! Nie należy popijać leków kawą ani też spożywać jej na krótko przed ich zażyciem. Kawa w zależności od stosowanego leku może jego działanie obniżyć, nawet o 60% lub wydłużyć czas jego działania. Nie wiemy jak nasz organizm zareaguje na takie połączenie, dlatego lepiej go unikać, a tabletki popijać wodą.

 

Fakty i mity o kawie
Oceń ten artykuł