Smakoszów kawy możemy podzielić na dwie grupy: słodzących i niesłodzących. Przeciwnicy cukru uważają, że słodzenie kawy jest największą zbrodnią. Cukier psuje smak, nie pozwala odkryć całego aromatu zawartego w ziarnach kawowca. Zaś druga grupa nie wyobraża sobie kubka kawy bez dodatku substancji słodzących. Zwolennicy słodkości twierdzą, że przyjemność picia kawy możliwa jest dopiero po połączeniu z niewielką ilością cukru. Wtedy są w stanie wyczuć jego subtelne różnice.

Najbardziej powszechnym dodatkiem do kawy jest niestety biały cukier. Dlaczego niestety? Biały cukier to zło w jego czystej postaci. Rafinowany nie zawiera w sobie żadnych substancji odżywczych, jest jedynie bombą kaloryczną. Jedna łyżeczka to aż 20 pustych kalorii. Oczyszczony cukier podnosi poziom glukozy we krwi dając nam natychmiastowy zastrzyk energii, który nie trwa jednak długo. Trzustka zmuszona jest do walki z nagłym wzrostem cukru. Zaczyna więc produkować insulinę i po chwili jego poziom drastycznie spada, a my czujemy senność i znużenie, spada nasza koncentracja i pojawia się uczucie głodu. Rafinowany cukier zaburza naszą przemianę materii i mineralizację kości, przyśpiesza proces starzenia się organizmu, prowadzi do nadwagi, a nawet cukrzycy. Niewątpliwie jest to substancja silnie uzależniająca. Wiele osób w nadziei na zdrowy zamiennik cukru stosuje słodziki ? aspartam, sukraloza, acesulfam K. Niestety te małe tabletki są bardzo szkodliwe. Słodzik to nic innego jak wysoce przetworzone substancje chemiczne.Innym błędem jest przekonanie, że cukier brązowy czy też trzcinowy ma dobre właściwości i nie jest dla nas groźny. Cukier brązowy wcale nie jest znacząco mniej toksyczny niż biały odpowiednik, a jego brązowa barwa powstaje poprzez dodanie melasy, która jest wcześniej w procesie produkcji usuwana. Czym więc słodzić kawę by było smacznie i zdrowo? Jest kilka alternatyw dla niezdrowego cukru i chemicznych słodzików.

Miód

Niektórym miód w kawie może przeszkadzać, bo ma swój specyficzny smak, jeśli natomiast dodamy go niewiele ok. pół łyżeczki nie odczujemy znaczącej różnicy. Zwłaszcza, że miód jest dużo słodszy od cukru i nie wymaga dodawania go w tak dużych ilościach. Ilość sacharozy w miodzie nie przekracza 10%, gdzie w cukrze sacharoza jest głównym składnikiem i jej zawartość to aż 99%. Poza tym miód zawiera w sobie jod, magnez, fosfor, żelazo, witaminę C i witaminy z grupy B. Do kawy najlepiej wybierać miody płynne, które łatwo się rozpuszczają. Należy jednak pamiętać by nie dodawać go od razu do gorącego napoju, gdyż straci wszystkie swoje wartości.

Syrop z agawy

Składa się on głównie z fruktozy i glukozy. Zawiera również niewielkie ilości wapnia, magnezu, żelaza i potasu. W smaku przypomina delikatny miód, a konsystencja jest od niego rzadsza, więc łatwiej się rozpuszcza. Jego kolor w zależności od procesu wytwarzania waha się od jasnego do ciemnego. Jako środek słodzący do kawy najlepszy będzie ten jaśniejszy gdyż jest delikatniejszy w smaku.

Stewia naturalna

Liście stewi są dużo bardziej słodsze od zwykłego cukru (300 krotnie!). Jedna łyżeczka stewi odpowiada szklance cukru, a do tego jest praktycznie pozbawiona kalorii. Jej liście zawierają m.in. witaminę C, beta-karoten, magnez, wapń i inne mikroelementy. Jest to więc zdrowy i przede wszystkim naturalny zamiennik cukru. Jego cena jest dość wysoka, około 20 zł/100g. Możemy ją jednak sami uprawiać kupując nasionka lub gotowe sadzonki.

Ksylitol naturalny

Jest naturalnym słodzikiem o barwie, smaku i konsystencji tradycyjnego cukru. Pozyskiwany jest z drewna brzozy. Nie posiada właściwości toksycznych, dobrze się wchłania i zawiera dwukrotnie mniej kalorii niż cukier. Przetwarzany jest z minimalnym udziałem insuliny, dlatego też cechuje się ponad czternastokrotnie niższym indeksem glikemicznym od cukru. Nie zaleca się jednak podawania go dzieciom i dorosłym w ilościach większych niż około 3 łyżeczek dziennie (większe dawki mogą powodować rozwolnienie).

Melasa trzcinowa lub buraczana

Powstaje jako środek uboczny przy produkcji cukru spożywczego. Jest ciemnobrązowym i gęstym syropem o słodkim smaku. Stanowi bogate źródło żelaza, potasu, miedzi, magnezu, fosforu, witamin z grupy B, kwasu foliowego, wapnia i kilku innych minerałów. Cechuje się niską zawartością sacharozy, około 50%. Nie dopatrzyłam się wad.

Cukier kokosowy lub palmowy

Co prawda zawiera taka samą ilość kalorii co cukier to jednak jest zdrowszy. Jego indeks glikemiczny jest niższy, posiada pewne ilości magnezu, potasu i żelaza. Cukier palmowy kosztuje około 35 złotych za 500g.

Syropy do kawy

Na rynku mamy co najmniej kilku producentów syropów smakowych dedykowanych do kawy. Oferują cały wachlarz smaków od tych tradycyjnych waniliowych, czekoladowych po bardziej wymyśle jak guma balonowa, ciasteczka lub wata cukrowa. Ich zawartość to w większości biały cukier, więc nic zdrowego. Jednak jako sporadyczny dodatek może urozmaicić smak naszej kawy.

Na pewno wśród kawoszy znajdzie się połowa zwolenników jak i przeciwników słodzenia kawy. Tym którzy nie słodzą pozostaje mi tylko pogratulować, natomiast słodzącym proponuje stopniowe zmniejszenie dodawanej ilości substancji słodzących. Z czasem na pewno organizm odzwyczai się od słodkiego naparu, a naszemu zdrowiu wyjdzie to jedynie na plus.

Trzymam kciuki :)